Fotoreportage: De verhalen achter corona
Wat zijn we met elkaar terecht gekomen in een bizarre situatie.. Eentje waar we niet voor weg kunnen lopen en waar we met elkaar het beste van moeten maken. Omdat het zo uniek is en iedereen hier op een andere manier mee omgaat wilde ik dit heel graag vastleggen. De afgelopen weken heb ik diverse fotoseries gemaakt die ik hieronder graag met jullie wil delen.
We hebben het allemaal zwaar maar ondernemers en instellingen moeten op dit moment alles uit de kast halen om hun werkzaamheden voort te kunnen zetten en te kunnen overleven. Ik wilde dan ook heel graag laten zien hoe zij zijn omgegaan met deze situatie en welke maatregelen zij hebben getroffen om hun onderneming of instelling door te laten draaien.
Uiteraard heb ik mij tijdens het maken van de fotoseries aan de richtlijnen van het RIVM gehouden!
Basisschool
02/04/2020
Vandaag het verhaal van een bijna verlaten basisschool.. Wat een onwerkelijk gezicht.. Geen rond rennende kinderen op het schoolplein of volle klaslokalen maar lessen die via het internet werden gegeven en meer aanwezige leraren dan kinderen. Laten we hopen dat na de meivakantie iedereen weer naar school mag en plezier kan maken met klasgenoten.
Welkoop Numansdorp
03/04/2020
Vandaag het verhaal van Welkoop in Numansdorp. Drie weken geleden vierden zij nog de feestelijke opening van hun nieuwe pand, en nu mogen er maximaal 20 klanten per keer naar binnen.
Klanten kunnen dus, als ze genoeg afstand houden, zelf de winkel in, maar om het makkelijk te maken staan er ook al een aantal winkelwagens met bestellingen klaar die vooraf door klanten zijn doorgegeven. Zelf lopen de werknemers daardoor enorme afstanden op een dag, maar niemand klaagt. “Wij kunnen gelukkig nog gewoon open blijven, er zijn ondernemers die hun onderneming op het moment helemaal moeten sluiten dus wij mogen niet klagen” aldus Jolanda, eigenaresse van Welkoop.
Klanten kunnen dus, als ze genoeg afstand houden, zelf de winkel in, maar om het makkelijk te maken staan er ook al een aantal winkelwagens met bestellingen klaar die vooraf door klanten zijn doorgegeven. Zelf lopen de werknemers daardoor enorme afstanden op een dag, maar niemand klaagt. “Wij kunnen gelukkig nog gewoon open blijven, er zijn ondernemers die hun onderneming op het moment helemaal moeten sluiten dus wij mogen niet klagen” aldus Jolanda, eigenaresse van Welkoop.
Albert Heijn Zuid-Beijerland
04/04/2020
Vandaag het verhaal van Albert Heijn in Zuid-Beijerland. Waar veel ondernemers op het moment verplicht moeten sluiten of bepaalde werkzaamheden moeten neerleggen, hebben supermarkten het nog net zo druk, zo niet drukker dan in de weken voorafgaand aan de crisis. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat alles gewoon maar op dezelfde manier doorgaat. Ook de Albert Heijn in Zuid-Beijerland heeft veel maatregelen getroffen om mensen op een veilige manier de gelegenheid te geven hun boodschappen te doen. De inmiddels welbekende hesjes worden ook hier veel gedragen door de medewerkers om met voldoende afstand toch hun werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Eigenlijk is er in deze winkel maar 1 ding dat stil ligt, en dat is de hamsterboot!
Crossfit Numansdorp
05/04/2020
Vandaag het verhaal van Crossfit Numansdorp. Sportcentra hebben allemaal hun deuren moeten sluiten vanwege de crisis terwijl veel mensen heel graag willen blijven sporten, zeker nu ze verplicht veel tijd thuis doorbrengen. Dat zorgt ervoor dat veel sportcentra nieuwe ideeën en oplossingen hebben bedacht om hun klanten hierbij toch zoveel mogelijk te helpen. Zo ook Claudine, eigenaresse van Crossfit Numansdorp. Klanten hebben de mogelijkheid gekregen spullen te lenen zodat ze thuis toch oefeningen kunnen doen, en daarnaast maakt ze iedere dag een filmpje voor haar klanten met daarin een thuisworkout. Deze workouts kunnen uitgevoerd worden met de geleende spullen uit de box, maar ook de mensen die geen spullen geleend hebben kunnen meedoen want in de filmpjes laat Claudine regelmatig zien dat je ook met een rugzak, een waterfles of zelfs een emmer gevuld met water prima oefeningen kunt doen en in vorm kunt blijven!
Schoonheidsinstituut La Plus Belle
06/04/2020
Vandaag het verhaal van schoonheidsinstituut La Plus Belle uit Numansdorp. Contactberoepen mogen op dit moment niet uitgeoefend worden en ook La Plus Belle heeft dus al flink te maken met de gevolgen van deze crisis. Behandelingen kunnen ze op dit moment niet meer uitvoeren maar om klanten de gelegenheid te geven producten op te halen of vragen te stellen aan de medewerkers zijn ze nog wel geopend. Met alle klanten is telefonisch contact opgenomen en zodra het kan zullen er weer nieuwe afspraken gemaakt worden. Maar tot die tijd is het afwachten en het beste er van maken. Marina, mede-eigenaresse van La Plus Belle, was optimistisch als altijd en zag ook een voordeel. Want wat doen ondernemers in deze bizarre tijd waar ze anders nooit aan toe komen? Precies, de zolder eens flink opruimen!
Konijnendijk Mode
07/04/2020
Vandaag het verhaal van Konijnendijk Mode uit Zuid-Beijerland. Inmiddels een begrip in de Hoeksche Waard en ver daar buiten. Ook zij zijn hard getroffen door deze crisis. Op vrijdag 20 maart sloten zij hun winkel en bijbehorende Grand Cafe The Ritz om de veiligheid en de gezondheid van hun medewerkers en klanten niet in gevaar te brengen. Wel kwamen ze met een mooi idee om de winkel op bepaalde tijdstippen toch te kunnen openen voor hun klanten. Van dinsdag t/m zaterdag bieden zij personal shopping op afspraak aan. De klanten kunnen zich inschrijven voor een blok van 1,5 uur en in die tijd kunnen ze met 2 personen naar hartenlust winkelen en staat er een modeadviseur voor ze klaar voor vragen en tips!
Vakgarage Prins Auto
08/04/2020
Vandaag het verhaal van Prins Auto uit Alblasserdam. Ook in deze tijd is het belangrijk dat autobedrijven hun werk kunnen blijven doen en werkplaatsen open kunnen blijven. Veel mensen werken thuis maar er zijn nog steeds genoeg mensen die hun auto nodig hebben omdat zij bijvoorbeeld een vitaal beroep hebben, of gewoon om de wekelijkse boodschappen te halen. Werkplaatsen zullen dus gewoon auto’s moeten blijven keuren en eventuele reparaties uitvoeren zodat wij allemaal onze auto’s kunnen blijven gebruiken. Om hun werkzaamheden te kunnen blijven voortzetten heeft Prins Auto ook de nodige maatregelen genomen. Klanten mogen hun autosleutels in het daarvoor bestemde blauwe bakje gooien en op die manier kunnen klanten en werknemers netjes 1,5 meter afstand houden. En handen schudden? Dat doen ze op advies van het RIVM al lang niet meer, maar elkaar begroeten kan natuurlijk ook op een andere manier!
Studio Daantje
09/04/2020
Vandaag het verhaal van Studio Daantje uit Alblasserdam. Niet alleen winkels en instellingen moeten omgaan met de effecten van deze crisis, ook ZZP-ers moeten zich aanpassen om hun werkzaamheden te kunnen voortzetten. Zo ook Danique van creatief ontwerp bureau Studio Daantje. Het maken van grafische designs kan vanuit huis, maar voor het ontwerpen en realiseren van interieur ontwerpen komt ze vaak bij klanten over de vloer. Het huis of kantoor bekijken, wensen met klanten bespreken, dit zijn allemaal dingen die nu erg lastig zijn. Styling- en ontwerpideeën worden normaal gesproken bij de klant thuis of op kantoor doorgenomen maar worden nu bij Danique thuis bij elkaar gezocht en neergezet. Via videobellen kan vervolgens alles alsnog bekeken worden door de klant!
Cavent Grutto
10/04/2020
Vandaag het verhaal van Cavent Grutto in Strijen. Ook hier zijn de gevolgen van de Corona crisis goed zichtbaar voor zowel de clienten als de begeleiders. In de flat van Cavent in Strijen wonen clienten zelfstandig zonder direct toezicht maar zijn er wel 24 uur per dag begeleiders aanwezig indien clienten hulp nodig hebben. Op dit moment mogen veel clienten vanwege de crisis hun appartement niet uit om bijvoorbeeld zelfstandig boodschappen te doen en ontvangen zij minder bezoek. Om de clienten te ondersteunen worden er op dit moment dan ook extra dagdiensten gedraaid door de begeleiders. Om te zorgen voor een beetje afleiding worden er bijzondere dingen georganiseerd. Zo stond er al twee keer een dansmiddag op het programma waarbij alle clienten op hun balkon konden meedansen, en vandaag werd er een bingo middag georganiseerd. Een grote tafel vol (veelal gesponsorde) prijzen, een muziekinstallatie, enthousiaste begeleiders en fanatieke clienten en de middag kon niet meer stuk! Iedereen kon meedoen vanaf zijn eigen balkon en kreeg een bingoboekje en, super handig, een mandje met een touw eraan. Op die manier konden volle bingokaarten makkelijk naar beneden gebracht worden en gecontroleerd worden door de begeleiders. Maar misschien nog wel belangrijker, er konden ook chips mee naar boven gehaald worden en daar genoot iedereen van!
Happy Belegde Broodjes
11/04/2020
Vandaag het verhaal van Happy Belegde Broodjes uit Klaaswaal. Willem en Anita doen er alles aan om ook in deze moeilijke tijd hun trouwe klanten te voorzien van de lekkerste broodjes en gerechten. Het normaal zo volle terras is op dit moment helaas leeg en klanten mogen uiteraard ook niet binnen plaatsnemen maar toch zijn Willem en Anita hard aan het werk. Klanten kunnen namelijk gewoon gerechten bestellen en deze op de gewenste tijd afhalen. Buiten houden de klanten netjes 1,5 meter afstand en zodra de bestelling klaar is wordt deze op een kruk bij de deur neergezet. Klanten kunnen vervolgens binnen, op gepaste afstand, betalen. Gelukkig is het op het moment mooi weer en is buiten wachten nu helemaal niet erg, en zeker niet omdat er voor iedereen koude drankjes zijn neergezet!